SCENARIUSZ
LEKCJI OTWARTEJ
JĘZYKA
ROSYJSKIEGO Języki obce w szkole, należą do tzw. przedmiotów instrumentalnych i tym właśnie się różnią od innych przedmiotów ogólnokształcących. Specyfika lekcji języka obcego polega na tym, że chodzi tu nie tylko o przyswojenie przez ucznia określonej wiedzy, lecz przede wszystkim o natychmiastowe próby zastosowania tej wiedzy w praktyce, czyli o nabywanie pewnych umiejętności. Dlatego też najważniejszymi celami do realizacji są cele kształcące, komunikacyjno – językowe, praktyczne. Ucząc języków obcych należy koncentrować się nie tylko na nauczaniu czytania, pisania i gramatyki danego języka, ale trzeba pamiętać, że należy przybliżyć uczniom zagadnienia dotyczące kultury, historii i zwyczajów ludzi zamieszkujących dany kraj. Mając to na uwadze, przeprowadziłam lekcję otwartą, na którą zaprosiłam dyrekcję szkoły i nauczycieli języków obcych. Oto scenariusz tej lekcji. ZAGADNIENIE: РУССКАЯ КУХНЯ CEL STRATEGICZNY: Zapoznanie uczniów z kuchnią narodową Rosji. CELE OPERACYJNE: - informacje o różnicach kuchni polskiej i rosyjskiej- informacje o potrawach poszczególnych regionów- informacje o potrawach, które najczęściej spotkasz w Rosji- nazwy najpopularniejszych dań rosyjskich- wyszukiwanie i dopasowanie elementów rosyjskiej kolorystyki- formułowanie krótkich pytań i odpowiedzi przy zamawianiu dań w restauracjiMETODA: audiowizualnaFORMA PRACY : indywidualna, grupowaTEMAT LEKCJI: Русские пельмени
TOK LEKCJI:
a) Как вы себя сегодня чувствуете?b) Какое у вас сегодня настроение?c) Вы любите русские блюда?d) Какие русские блюда вы знаете?e) Кто пробовал пельмени?
3. Nauczyciel demonstruje na brystolu przepis potrawy, prosząc uczniów o odczytanie go i przetłumaczenie, dzieli zespół klasowy na cztery grupy. Następnie każda grupa dostaje swoje zadanie do wykonania na tej lekcji. Pierwsza grupa wyrabia ciasto, druga – farsz dla nadzienia, trzecia - gotuje rosół a czwarta ozdabia klasę i szykuje stół. Następnie część uczniów odgrywają rolę kelnerów, a reszta wraz z nauczycielem lepi „пельмени”. Pierwszy próbuje potrawę pan Dyrektor i po jego aprobacie kelnerzy-uczniowie otwierają rosyjską restaurację. Dalej, z pomocą nauczyciela uczniowie spisują przepis potrawy dla nauczycieli, którym „пельмени” bardzo przypadły do gustu. W końcowym efekcie wszyscy obecni byli nakarmieni i zadowoleni.
a) Как называется это блюдо?b) С чем подают пельмени?c) Что говорят в России перед обедом?d) Как русские делают счастливый пельмень?e) Какие конкурсы и забавы связаны с пельменями?f) Как продают Сибирские пельмени?
5. Praca domowa: Podręcznik - str.195 czytać tekst: „В семьеКовалёвых в Москве” Przygotować tę potrawę w domu .
POMOCE DYDAKTYCZNE: 1) Podręcznik „В школу 3”2) Mapa Rosji3) Fotografie ciekawych miejsc i obiektów turystycznych Moskwy4) Samowar rosyjski, matrioszki5) Rysunki, flaga Rosji6) Magnetofon i kaseta do podręcznika „В школу 3”
OPRACOWAŁA NAUCZYCIELKA JĘZYKA ROSYJSKIEGO mgr Nina LipertZespół Szkół we Władysławowie
|